De Europese Unie heeft samen met alle landen in Europa besloten dat we moeten proberen om zoveel mogelijk de emissies van koolmonoxide en andere milieuvervuilende gassen terug te dringen. Hiervoor zijn de Europese emissienormen opgesteld. Om deze normen te halen hebben dieselauto’s een EGR klep (Exhaust Gas Recirculation) die ontworpen is om de uitstoot van deze auto’s te verminderen. Sommige mensen kiezen ervoor om deze uit te schakelen. Hier lees je wat de voordelen en nadelen hiervan zijn.
Een EGR in het kort
EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Simpel gezegd is het een klep die uitlaatgassen terugstuurt in de motor. Dit heeft als voordeel dat er minder vervuilde deeltjes de lucht ingaan en zorgt er ook voor dat de uitlaatgassen die wel uitgestoten worden minder heet zijn.
Waarom een EGR uitschakelen
Het is natuurlijk fijn dat er minder schadelijke deeltjes in het milieu terecht komen, maar de klep heeft ook een groot nadeel. Doordat de klep uitlaatgassen terug de motor instuurt kan de motor vervuild raken. Om dit te voorkomen kun je hem gedeeltelijk of geheel uitschakelen. Het geheel uitschakelen van de EGR heeft de volgende voordelen:
- Het gaat de vervuiling van de motor tegen omdat vervuilde deeltjes niet terug de motor in gaan.
- Omdat hij uitstaat kan hij ook niet verslijten. Het bespaart je dus de kosten voor onderhoud of vervanging.
- Er is een kans dat je minder brandstof verbruikt als je het EGR uitschakelt.
Gedeeltelijk uitschakelen
Je kunt de software van je auto zo in laten stellen dat de EGR dicht aangestuurd wordt. Hiermee is hij niet volledig uitgeschakeld, maar hij zal ook geen uitlaatgassen meer terugsturen naar de motor. Wil je dat de motor niet vervuild wordt dan is dit de beste oplossing.
Waarom de EGR niet uitschakelen
Naast voordelen zijn er uiteraard ook een aantal nadelen verbonden aan het uitschakelen van de EGR. We zetten ze hier voor je op een rijtje:
- Als je een EURO 5 motor hebt, speelt de klep ook een rol bij de werking van het roetfilter van de auto. Een roetfilter vangt roetdeeltjes op uit uitlaatgassen, na zoveel kilometer moeten die verbrand worden dat noemen we regenereren. Bij EURO 5 motoren wordt de EGR gebruikt om dit regeneratieproces op gang te brengen. Ze je hem uit dan kan dit voor problemen zorgen met het roetfilter.
- De auto voldoet niet meer aan de emissienormen.
Professionele hulp inschakelen
Als je geen EURO 5 motor hebt en je ervoor kiest om je EGR klep gedeeltelijk of volledig uit te schakelen dan is het verstandig om dit door een professional te laten doen. Het uitschakelen van deze klep is een specialistische klus die alleen uitgevoerd kan worden door iemand die hierin is gespecialiseerd. Bovendien raden we het alleen maar aan als je wil voorkomen dat je motor niet vervuilt. Voor het milieu is het te allen tijde beter om de klep aan te laten staan.
Ik heb en Jaguar f-pace 3L Dissel. De EGR klep had storing , ik heb dat gebracht waar dat ik gekocht had ik heb nog garantie, en nu heb ik gezien dat de garage heeft de EGR Klep uitgeschakeld. Is dat slecht voor de auto ? Als nog garantie heb normaal moeten zij dat vervangen of zij ze niet verplicht? Informatie graag ?
Hoi Arian, uitschakelen van je EGR-klep is (mits dit goed gebeurd) een prima oplossing. Wel kan het zijn dat je niet meer voldoend aan de emissie eisen. Wij vermelden altijd dat het uitschakelen van EGR en Nox op eigen wens is. Je auto komt overigens (op dit moment) ook zonder EGR door de apk.
Ik heb audi a4 b9 quattro b9 2016 uitgelezen en krijg code p200200 en p040100 wat is het beste om te doen
De code P200200 duidt op een probleem met de NOx sensor. P040100 suggereert een probleem met de EGR-klep. Voor een nauwkeurige diagnose en oplossing, raad ik aan om de auto langs te brengen.
Wordt bij euro 6 de egr ook gebruikt om regeneratie op gang te helpen??
(Hetzelfde als beschreven bij euro 5)