Koppel en vermogen, wat zijn de verschillen?

In dit artikel leggen wij je uit wat koppel en vermogen nou precies zijn, en wat de verschillen zijn tussen deze twee. Er is veel informatie te vinden over dit onderwerp, en een vaak gestelde vraag hierbij is dan ook welke auto er sneller is en of dat dan komt door koppel of vermogen. Na het lezen van de uitleg en de verschillen tussen deze twee is dat voor jou hopelijk wat duidelijker.

Inhoudsopgave

Wat is koppel precies?

Het koppel van een auto geeft aan hoeveel kracht de motor, bij een bepaald toerental ontwikkeld. Bij dit bepaalde toerental hebben auto’s een maximaal koppel. Hierdoor is de koppel van een auto belangrijk bij het trekken van een caravan of andere zware aanhanger. De koppel wordt bepaald door de natuurkundige wet ‘kracht maal arm’. De koppel van een auto of motor wordt uitgedrukt in nm (Newtonmeters).

Een ander woord voor koppel dat vaak wordt gebruikt is draaimoment; deze vind je ook vaak terug in folders die gaan over de auto. Het koppel is de kracht van de motor. Deze zorgt ervoor dat de krukas kan draaien. Dit hangt af van de kracht van de ontbranding, maar ook de lengte van de krukas arm.

Wat houdt vermogen in?

Vermogen is een waarde. Deze waarde geeft aan hoe snel iets werk kan leveren. Een simpel voorbeeld hierin is wanneer je een berg gaat beklimmen. Op het moment dat je daarmee bezig bent verricht je arbeid.

Jij moet er namelijk zelf voor zorgen dat je boven komt; je sleept je eigen gewicht mee omhoog. De snelheid waarmee jij die berg vervolgens opgaat, wordt bepaald door het vermogen. En zo is het ook bij auto’s.

Het vermogen van je auto hangt af van het koppel, dus de kracht, en het toerental van de auto. Ook wel gezien als ‘kracht X afstand X toerental’. Dit vermogen wordt aangegeven in Pk’s (paardenkracht).

Wat is het verschil tussen koppel en vermogen?

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen koppel en vermogen, tussen Nm en PK? Wat nu in ieder geval duidelijk is, is dat koppel en vermogen de twee belangrijkste punten zijn om aan te geven hoe krachtig je motor is.

Daarnaast zijn ze met elkaar verbonden. Ze versterken elkaar en het één kan niet zonder het ander. Zonder koppel zouden er namelijk geen paardenkrachten zijn. 

Wat vooral belangrijk is om te weten is dat de draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt het koppel is, en dat het aantal PK van de motor aangeeft hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd.

Met andere woorden; hoe meer Nm (koppel) je hebt, hoe sneller de kracht/vermogen verplaats kan worden. Denk hierbij aan het rijden op een steile helling of wanneer je ineens snel op wilt trekken op een lange weg.

Een duidelijk voorbeeld:

Wanneer je een auto hebt met een koppel van 300 Newtonmeter (Nm) of zelfs meer, dan voel je dit wanneer je optrekt. Je wordt als het ware in je stoel gedrukt zodra je gas geeft. Maar dit is geen garantie voor een snelle auto. Want ook al is je koppel zo hoog, het vermogen kan nog steeds laag zijn.

Het koppel is namelijk vooral van belang voor de soepelheid van de motor; net als dat deze er voor zorgt dat je goed door kunt trekken wanneer je gas bij geeft. Maar ook bij een laag toerental zorgt een hoog koppel ervoor dat je gemakkelijk kunt versnellen zonder dat er teruggeschakeld hoeft te worden.

Een ander voorbeeld van een hoog koppel is dat je relatief zuinig kunt rijden. Er is namelijk meer kracht wanneer je toerental laag is, wat dus automatisch betekent dat er minder brandstof wordt verbruikt. Mede hierdoor zijn dieselmotoren ook relatief zuinig.

De hoogste prestatie vindt meestal rond de 4.000 toeren per minuut plaats, het hoogste koppel is meestal vanaf het stationaire toerental beschikbaar. Hoe het komt dat dit al zo snel beschikbaar is komt door de turbo. Een nadeel bij dieselmotoren is dat het toeren bereik niet zo groot is. Bij deze auto zal het duwtje in de rug die je krijgt bij het optrekken dan ook van korte duur zijn. Tevens zijn dieselmotoren niet geschikt om hoge toerentallen te draaien.

De draaiende kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk’s geeft aan hoeveel werk er precies gedaan kan worden binnen dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt daarnaast ook voor meer trekkracht wat weer handig is wanneer je sneller wilt optrekken of gemakkelijk een helling op wilt kunnen rijden.

Het koppel is op zijn hoogst wanneer de motor zijn meest actieve punt bereikt. Dit is vaak tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuten (rpm) en kan herkend worden aan een zogenaamd ‘duwtje in de rug’ wanneer je optrekt.

Hoe kun je vermogen en koppel verhogen?

obd chiptuning

Wil je het vermogen en koppel van uw auto verhogen? Dan hebben wij de oplossing. Chiptuning is de manier om koppel en vermogen te verhogen. Klik op de blauwe link, vul uw kenteken in en ontdek direct hoeveel koppel uw auto erbij krijgt na de tuning. Hierdoor zal je auto sneller optrekken, beter presteren en ook gewoon lekkerder rijden.

Wat is het verschil tussen koppel en vermogen?

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen koppel en vermogen, tussen Nm en PK? Wat nu in ieder geval duidelijk is, is dat koppel en vermogen de twee belangrijkste punten zijn om aan te geven hoe krachtig je motor is.
Daarnaast zijn ze met elkaar verbonden. Ze versterken elkaar en het één kan niet zonder het ander. Zonder koppel zouden er namelijk geen paardenkrachten zijn.
Wat vooral belangrijk is om te weten is dat de draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt het koppel is, en dat het aantal PK van de motor aangeeft hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd.
Met andere woorden; hoe meer Nm (koppel) je hebt, hoe sneller de kracht/vermogen verplaats kan worden. Denk hierbij aan het rijden op een steile helling of wanneer je ineens snel op wilt trekken op een lange weg.

Hoe kun je vermogen en koppel verhogen?

Wil je het vermogen en koppel van uw auto verhogen? Dan hebben wij de oplossing. Chiptuning is de manier om koppel en vermogen te verhogen. Klik op de blauwe link, vul uw kenteken in en ontdek direct hoeveel koppel uw auto erbij krijgt na de tuning. Hierdoor zal je auto sneller optrekken, beter presteren en ook gewoon lekkerder rijden.

2 gedachten over “Koppel en vermogen, wat zijn de verschillen?”

  1. Heel leerzaam artikel om te lezen. Mijn zoon toont veel interesse in de autosport, dus ik deel dit artikel zeker met hem. Sowieso kan hij er wat van leren. Onze auto heeft startblokkering. Zal chiptuning invloed hebben hierop? Trouwens wat zijn de kosten voor chiptuning?

    Beantwoorden
    • Alleen jammer dat een veelgemaakte fout ook in dit artikel weer terugkomt.
      Bij een verbrandingsmotor ( ICE ) kan je niet spreken over een koppel, omdat er maar 1 arm is waar de kracht op werkt, nl de arm van de kruktap.

      Bij een koppel is er sprake van twee armen waar de kracht op werkt, denk aan de kruissleutel waarmee de wielbouten los gedraaid worden. Daar heb je dus 2 krachten op de halve arm (2×).
      De Engelse benaming voor beiden is gelijk, nl. Torque. Zou in Nl ook veel simpeler zijn.

Plaats een reactie