DSG Automaat of DSG-bak, Wat zijn de voor- en nadelen?

De DSG automaat. Een echte autoliefhebber zal meteen weten waar het over. Maar mensen die daar weinig tot geen kennis van hebben zullen even achter hun oren krabben. Want wat is een DSG automaat? De uitkomst zal verrassend zijn en dat lees je hier in deze blog!

Inhoudsopgave

Wat is een DSG-automaat?

Een DSG automaat is een versnellingsbak die te vergelijken is met de traditionele automaat. Alleen gebruikt de DSG automaat versnellingsbakken meerdere koppelingen in een bepaalde eenheid, waardoor je sneller van versnelling kan wisselen als dat de traditionele automaat doet. De DSG automaat wordt met een pedaal bestuurd, net zoals de traditionele automaat.

DSG versnellingsbak volkswagen

Wat zijn de voordelen van een DSG Automaat?

Natuurlijk heeft een DSG automaat voordelen en nadelen. Over de voordelen valt een hoop te vertellen. Automatische versnellingsbakken worden steeds meer populair. Zij maken verschil in prestaties en brandstofverbruik.

Dit komt omdat er een koppelomvormer tussen geplaatst is. Hierdoor wordt verspilling van brandstof tegengegaan. En hebben de DSG-units een lager brandstof verbruik. Sommige units kunnen zelfs zuiniger zijn dan de traditionele automaat.

DSG-units worden met meer versnellingen geleverd als de traditionele automaat. Zo zijn er nu al DSG automaat units met zeven versnellingen op de markt. En in de toekomst zullen dat zelfs tien versnellingen zijn.

Het hoge aantal versnellingen helpt om het gebruik van brandstof laag te houden tijdens het rijden. De motor maakt dan minder toeren op een versnelling. Het nauwer schakelen maakt het mogelijk de motor effectiever te gebruiken.

Wat zijn de nadelen van een DSG automaat?

Net als de voordelen zijn er ook een aantal nadelen te benoemen van de DSG automaat. Een van die nadelen is bijvoorbeeld dat de aanschaf van een voertuig met een DSG automaat hoger in de prijs is. Dit natuurlijk omdat het een aanzienlijke verbetering is om de traditionele automaat. Uiteindelijk zal de reducering van het brandstofgebruik daarin compenseren.

Een ander nadeel is dat de auto bij het achteruit rijden snel naar achteren schiet. Dit komt doordat het pedaal een lichte aanraking nodig heeft.

Hiervoor is wel een trucje bedacht. Je zet dan de auto in de achteruit, ook wel de reverse genoemd. Pas wanneer je dat gedaan hebt haal je je voet van de rem. Dan zal de auto langzaam achteruit gaan kruipen.

Nog een klein nadeeltje aan de DSG automaat is dat wanneer je een versnelling over wilt slaan, bijvoorbeeld van de 1ste meteen naar de 3e, dat dit dus niet zo snel gaat.

Welke auto’s hebben een DSG automaat?

Er zijn verschillende merken auto’s die gebruik maken van de DSG automaat.  Alleen hebben een aantal andere fabrikanten er een andere benaming aan gegeven. De techniek erachter is allemaal soortgelijk aan de DSG automaat. Zo worden S Tronic, PDK en DCT gebruikt als benamingen voor de DSG automaat.

Hoe werkt een DSG automaat?

In geval van een zes versnellings-DSG automaat heb je een versnellingsbak met de 1ste, 3de en 5de versnelling. Daarnaast heb je een versnellingsbak met de 2de, 4de en 6de versnelling. Deze maken gebruik van twee koppelingen.

Hierdoor stopt de eerste versnelling niet voordat de volgende versnelling gepakt wordt. Op het moment dat de versnellingsbak doorschakelt wordt de ene versnelling ontkoppeld en de andere versnelling gekoppeld.

Daardoor is het mogelijk de huidige schakeltijd van minder dan 0,01 seconden te hebben. Daarmee schakel je sneller dan met een handgeschakelde auto mogelijk is.

Moet je nu altijd voor een DSG automaat gaan?

Nee, je hoeft zeker niet altijd voor een DSG automaat te gaan. Zeker niet als je weet dat de meerprijs van een auto met een DSG automaat €2500,00 euro bedraagt.

De auto die een DSG automaat heeft is te verkrijgen vanaf €31000,00. Je moet je dus afvragen of die klasse auto wel is dat in jouw budget past. En of je het de meerwaarde waard vindt.

Wat is het verschil tussen een DSG automaat en een traditionele automaat?

Het verschil tussen een DSG en een traditionele automatische versnellingsbak is dat de traditionele versnellingsbak een koppelomvormer gebruikt om de motor aan te sluiten op de versnellingsbak.

Bij een DSG automaat is de koppelomvormer vervangen door een paar computergestuurde koppelingen. De ene die werkt op de oneven versnellingen en de andere die werkt op de even versnellingen.

Op die manier kunnen in de DSG automaat de versnellingen sneller overgenomen worden en is de schakeltijd veel lager.

Is een DSG automaat goed?

Een DSG automaat is alleen leuk als je er niet van houdt om zelf handmatig te schakelen. Je moet er dus wel mee weten om te gaan, want anders zit je voor je het weet bij het achteruit rijden tegen iemand anders aan of erger nog misschien wel tegen een muur.

Verder is het van belang af te wegen of de meerwaarde het je waard is om een auto van minimaal €31000,00 euro aan te schaffen.

Daarnaast moet je uiteraard de voordelen en nadelen tegen elkaar afwegen. Als je dat hebt gedaan dan kom je voor jezelf tot een eind oordeel.

Dan weet je voor jezelf of je voor een auto met DSG automaat wil gaan, of toch liever in een traditionele automaat wil rijden, of misschien zelfs toch handgeschakeld wil blijven rijden als het geen noodzaak is om automaat te gaan rijden.

Plaats een reactie