EGR-klep vervangen: Wanneer en waarom?

De EGR-klep in dieselauto’s zorgt ervoor dat de uitlaatgassen van dieselmotoren minder milieuverontreinigende stoffen bevatten. Een nadeel van de klep is dat er door het proces dat plaatsvindt roetdeeltjes vrijkomen die makkelijk in het filter blijven steken en voor verstoppingen kunnen zorgen. Dit en andere zaken kunnen tot gevolg hebben dat de EGR-klep defect gaat en vervangen moet worden. Lees hier hoe je erachter komt dat de klep vervangen moet worden en hoe dat in zijn werk gaat.

Bekijk ook: EGR klep uitschakelen of reinigen

EGR-klep schoonmaken of vervangen

De meeste EGR-kleppen gaan ongeveer 10 jaar mee, maar in sommige gevallen zal de klep eerder stuk gaan of schoongemaakt moeten worden. Dat kan bijvoorbeeld komen door gebruik van vervuilde brandstof, het rijden van veel korte ritjes of te snel optrekken.

EGR-klep vies of kapot

Als een EGR-klep vies is, kun je dat merken aan de volgende dingen:

  • De auto trekt minder makkelijk op
  • De motor kan schokken en haperen
  • Het voertuig verbrand meer brandstof dan normaal gesproken
  • Er komt meer rook uit de uitlaat
  • De uitlaatgassen ruiken naar niet verbrande brandstof
  • Het dashboardlichtjes om de motor te controleren staat aan

Controleer de EGR-klep

Of je de EGR-klep nog kunt schoonmaken of moet vervangen is afhankelijk van de staat van de klep. Om die staat te achterhalen moet je de klep zelf bekijken. Dat doe je als volgt:

  1. Kijk in de handleiding van de auto om te achterhalen waar de EGR-klep zit.
  2. Zet de auto op een vlakke ondergrond, zet de motor uit en koppel de accu los.
  3. Verwijder alle afdekkingen van de klep.

Kosten vervangen EGR

Als de filter vooral roet bevat kun je hem nog (laten) schoonmaken, maar zie je scheurtjes in de rubbers of kleppen dan moet de EGR-klep vervangen worden. Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.

EGR-klep schoonmaken

Wil je de EGR-klep schoonmaken dan kun je dat met een beetje autokennis zelf Je moet hiervoor de klep loshalen en reinigen met een EGR-klepreiniger. Je hebt hiervoor een ragger, schrapertje en doek nodig. Nadat je al het roet uit de klep hebt verwijderd kun je de klep weer terugplaatsen en zonder problemen weer rijden.

EGR-klep vervangen

Als de EGR-klep defect is moet je die vervangen, om dat te doen heb je aardig wat kennis van auto’s nodig, maar het is niet geheel onmogelijk. Doe je het zelf dan kost je dat een paar honderd euro. Kies je ervoor om het door een specialist te laten doen dan ben je rond de 1200 euro tot 1500 euro kwijt. Omdat een dergelijke klep meestal 10 jaar meegaat, is de kans klein dat je de klep ooit moet vervangen, maar als het gebeurt dan is de kans klein dat het vaker dan één keer gebeurt.

Kun je zonder EGR-klep rijden

Er zijn heel wat mensen die denken dat een EGR-klep alleen nuttig is voor het milieu en verder niks doet voor je motor. Om de kosten van het vervangen van de klep te voorkomen kiezen sommige mensen er liever voor om de klep te verwijderen in plaats van te vervangen.

Motor afgestemd op EGR-klep

In principe kan een auto blijven rijden zonder EGR-klep, maar het is niet aan te raden. Niet alleen omdat het volgens de Europese wetgeving verboden is, maar ook vanwege de werking van je motor. De motor van je auto is namelijk afgestemd op het feit dat de EGR-klep aanwezig is. Als je die verwijderd is de motor niet meer goed afgesteld met als gevolg lawaai, oververhitting en hoger brandstofverbruik.

Wel of niet vervangen

Of je de klep nu wel of niet vervangt, is uiteraard aan jou, maar wij raden aan om de problemen met je auto niet te negeren. Goedkoop is vaak duurkoop en dat is ook het geval met auto’s. Het kan misschien aantrekkelijk of makkelijk lijken om te negeren dat er iets mis is met de auto, maar het gevolg is vaak dat er een domino-effect plaatsvindt waarbij er na de kleine problemen steeds meer, en steeds grotere problemen ontstaan.

Wat is de EGR-klep?

Voordat we bespreken wanneer je de EGR-klep moet vervangen is het handig om eerst te kijken waar we het eigenlijk over hebben. EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Omdat dieselmotoren voor veel luchtverontreiniging zorgen omdat diesel slechter is voor het milieu dan benzine, zijn er een aantal systemen ontwikkeld. Deze systemen moeten ervoor zorgen dat de uitlaatgassen minder vervuilend zijn en voldoen aan de normen die binnen Europa en Nederland gelden.
Minder stikstof: Een EGR-klep zorgt ervoor dat uitlaatgassen weer naar de motor teruggeleid worden. Omdat deze gassen kouder zijn dan de temperatuur van de motor zal er minder stikstof NOx vrijkomen. Er wordt namelijk meer stikstof geproduceerd bij hogere temperaturen.
Roetvorming: De EGR-klep zorgt ervoor dat er minder stikstof NOx wordt geproduceerd, maar dat heeft tot direct gevolg dat er meer roet vrij komt. Om te voorkomen dat die roetdeeltjes in de lucht komen hebben dieselauto’s ook een roetfilter.

Hoeveel kost de vervanging van een EGR-klep?

Door zijn ontwerp is de EGR-klep een onderdeel dat voortdurend problemen kan veroorzaken die niet kunnen worden voorkomen. Omdat de EGR klep meestal moeilijk bereikbaar is en er veel werk moet worden verricht om hem te vervangen, is het een kostbare aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u rekenen op 1.300 tot 1.500 euro.

Is het mogelijk om te rijden met een kapotte EGR klep?

Het is niet raadzaam om door te rijden met een kapotte EGR klep. De kans bestaat dat dit in de toekomst tot extra klachten en defecten leidt. Problemen met het roetfilter bijvoorbeeld. Bij de APK keuring zal de auto hoogstwaarschijnlijk ook afgekeurd worden.

Plaats een reactie