Zelf roetfilter reinigen

Als je een auto hebt die op Diesel rijdt en die na 2007 gebouwd is, dan heeft die een roetfilter. Heb je een benzineauto die na 2017 is geproduceerd dan heeft je auto ook een roetfilter vanwege de Euro 6c emissienorm. Deze filter moet na een tijdje gereinigd worden om te voorkomen dat deze volledig kapot gaat. Het is het beste om dit uit te besteden aan een professional, maar je zou het ook zelf kunnen doen. In dit artikel lees je hoe je zelf het roetfilter van je auto kunt reinigen.

Wat is een roetfilter

Als een auto op diesel of benzine rijdt komen er tijdens de verbranding roetdeeltjes vrij, bij benzinemotoren is dat iets minder erg, maar voldoende om ook een filter te eisen. Om te voorkomen dat de roetdeeltjes die vrijkomen tijdens deze verbranding in het milieu komen moeten die eruit gefilterd worden. Alleen op die manier kan de motor voldoen aan de Europese emissie-eisen. Officieel heet de roetfilter voor dieselauto’s een dieselpartikel filter of DPF.

Het roetfilter wordt in het systeem van de uitlaat geplaatst. Hier stromen vervolgens de uitlaatgassen doorheen. Het filter bestaat uit meerdere kamers die nadat ze volgestroomd zijn opgewarmd worden tot 450 a 600 graden. Dit gebeurd door een beetje extra brandstof naar de filter toe te sturen. Bij deze temperatuur veranderd roet in as, as is minder schadelijk voor het milieu en kan ontsnappen uit de filter.

Katalysator

De roetfilter werkt niet op zichzelf om de meeste emissies tegen te gaan. Een roetfilter werkt samen met de katalysator. De katalysator zorgt ervoor dat de meeste schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen gehaald worden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om koolwaterstofverbindingen. Deze verbindingen worden in de katalysator omgezet in koolstofdioxide die niet giftig is voor het milieu. Wat overblijft is roetdeeltjes die door het roetfilter omgezet worden in as dat niet giftig is voor het milieu.


Europese Emissiestandaard

De Europese emissie-eisen zijn opgenomen in de Europese Emissiestandaard, dit is de norm die voor alle voertuigen op de Europese wegen van toepassing is. De reden om deze standaard te hanteren is om de vervuiling van het milieu en daarmee de verandering van het klimaat terug te dringen.

De eerste richtlijnen zijn in 1970 tot stand gekomen en sindsdien zijn ze regelmatig aangepast en strengen geworden. Om vervuilende auto’s minder bewegingsruimte te geven en het te ontmoedigen om een dergelijke auto te rijden gelden er op veel plekken lage-emissie milieuzones waar vervuilende auto’s geen toegang hebben.

Rollenbank

Het controleren van de uitstoot gebeurt al jaren via tests op de rollenbank. Een auto wordt op de rollenbank gereden en de gassen die vrijkomen worden gemeten. Ondertussen is gebleken dat veel autofabrikanten foefjes hebben gevonden om de rollenbank om de tuin te leiden. Ondertussen wordt ook gebruikgemaakt van de RDET (Real Driving Emissions Test)


Soorten roetfilters

Er zijn op dit moment twee soorten roetfilters te weten een gesloten (wall flow) en half open filter. De half open roetfilter wordt gebruikt voor oudere dieselauto’s waar nog geen roetfilter in zat. Koop je een nieuwe auto dan zit hier altijd een gesloten filter in die 95% van de roetdeeltjes tegenhoudt.

Wall flow filter

Een wall flow filter of gesloten filter is een filter gemaakt van keramisch materiaal met daaromheen een omhulsel van metaal. In het filter zit een raatvormige filter met doorgangetjes die microscopisch klein zijn. De uitlaatgassen die door de filter gaan blijven aan de wanden van de raat hangen. Als de filter goed werkt worden 90% van de schadelijke deeltjes tegengehouden.

Tijdens het rijden zal dit type filter om de zoveel kilometer de roetdeeltjes regenereren. Over het algemeen schakelt de filter zich elke 200 tot 1000 kilometer in om op een hoge temperatuur de roetdeeltjes als het ware te verbranden in as.

Half open filter

Het half open filter dat gebruikt wordt in oudere dieselauto’s die nog geen ingebouwde filter hebben werkt in principe op dezelfde manier als de wall flow filter. Het enige verschil is dat de filter half open is en dus toch nog deeltjes doorlaat. De half open filter is, maar 30% tot 60% effectief tegen het tegenhouden van roet uit uitlaatgassen. De reden dat de filter half open is, heeft te maken met de werkzaamheid en mogelijkheid om het filter aan te brengen op de oude auto.

Daarnaast is het bij oudere diesels niet mogelijk om de temperatuur van de filter tot meer dan 600 graden te laten oplopen. Dit is een temperatuur die in principe nodig is om het regeneratieproces te starten. Voor oudere diesels is daarom een extra katalysator of brandstofadditief nodig. Ondanks dat zal deze filter waarschijnlijk minder lang meegaan omdat er altijd asdeeltjes achter zullen blijven.

Wanneer moet het roetfilter gereinigd worden

Een roetfilter kan in principe best lang meegaan, maar alleen onder ideale omstandigheden. Het zogenaamde regeneratieproces, waarbij Diesel geïnjecteerd wordt om de temperatuur te verhogen, werkt het beste als je lange ritten maakt. Maar, omdat veel mensen hun auto alleen maar voor korte stukjes gebruiken, bijvoorbeeld voor bezoek aan de sportschool of supermarkt in het eigen dorp, is de verbranding vaak niet optimaal. Dit komt doordat de auto niet warm genoeg is en de temperatuur in de filter ook niet hoog genoeg wordt.

De kans bestaat dan dat het filter verstopt raakt en de motor niet voldoende vermogen heeft om optimaal te draaien. Meestal gaat op je dashboard in dit geval een lampje branden, dit geeft aan dat het tijd is om de roetfilter te reinigen.

Het lampje ziet eruit als een liggende rechthoek met daarin bolletjes en buizen die eruit komen.

Je hoeft het roetfilter vaak pas te reinigen na 100.000 tot 180.000 kilometer, dit geldt voor dieselauto’s, voor benzineauto’s is nog niet bekend hoe lang ze mee gaan. Ben je er te laat bij dan moet je het roetfilter vervangen, een kostbare zaak. De kosten hiervoor zijn als volgt:

  • Roetfilter laten schoonmaken: 500 euro.
  • Roetfilter vervangen: 1000 tot 1500 euro.

Een belangrijke overweging is ook dat het schoonmaken van een dergelijk filter al binnen 2 uur klaar kan zijn, maar dat het vervangen ervan zomaar 2 dagen kan duren.

Video: Zelf roetfilter reinigen


Hoe je het roetfilter zelf kunt reinigen

Er zijn meerdere manieren waarop je zelf het roetfilter kunt reinigen. We zullen ze hier bespreken, maar onthoudt dat het altijd aan te raden is om dit door een professional te laten uitvoeren.

Methode 1 – Active regeneration

Je kunt de filter reinigen door ervoor te zorgen dat het roetfilter in de gelegenheid gesteld wordt om actief te regenereren. Dat noemen we ook wel Active regeneration. Om deze methode toe te passen is het van belang dat je voor langere periode continu minimaal 65 kilometer per uur kunt rijden. Kies bijvoorbeeld een stuk snelweg op een tijdstip waarvan je weet dat er geen files staan. Doe het volgende:

  1. Zorg dat je voordat je begint voldoende brandstof hebt. Zorg dat er minimaal 20 liter in de tank zit, of dat hij voor 1/4e vol zit.
  2. Kies een lang stuk weg of snelweg uit zonder obstakels, files en stoplichten waar je zoveel mogelijk continu kunt rijden.
  3. Begin met autorijden en ga naar minimaal 65 kilometer per uur en een toerental van 2500 rpm.
  4. Active regeneration duurt meestal ongeveer 15 minuten, maar het kan ook ergens tussen de 5 en 25 minuten duren.
  5. Nadat de actieve regeneratie is voltooid zal het waarschuwingslichtje vanzelf uitgaan.

Methode 2 – Gebruik een roetfilter reiniger

Er is een DPF reiniger op de markt waarmee je as en roet dat zich in de filter ophoopt kunt verwijderen. Dit is een vloeistof die je eenvoudig kunt kopen bij winkels met auto-accessoires of online voor 10 a 30 euro per fles. Afhankelijk van het soort reiniger dat je gebruikt voeg je het voor elke tankbeurt toe, of om de paar maanden.

Na het toevoegen van sommige van deze reinigers moet je 15 tot 30 minuten rijden om de vloeistof in het filter te krijgen. Het is niet van belang hoe hard je rijd, de vloeistof zou altijd moeten werken. Als het waarschuwingslampje aan was zou dit nu uit moeten gaan. Andere reinigers zorgen er weer voor dat de roetdeeltjes sneller verbranden omdat de vloeistof ervoor zorgt dat de verbrandingstemperatuur verlaagd wordt.

Let bij het kopen van deze reinigers goed op want ze werken bijna allemaal anders. Lees dus goed de verpakking om te ontdekken hoe het werkt en of het geschikt is voor jouw auto. Sommige reinigers voeg je bijvoorbeeld toe bij de brandstof, maar dat is niet bij alle reinigers het geval.

Onderhoud van de roetfilter

Om te voorkomen dat je roetfilter verstopt raakt, of erger nog, vervangen moet worden, is het belangrijk om het filter goed te verzorgen. Het is hierbij niet alleen belangrijk om de auto zo min mogelijk te gebruiken voor korte ritjes, de volgende dingen zijn ook belangrijk:

  • Gebruik brandstof van hoge kwaliteit

Als je goede brandstof gebruikt zullen er minder deeltjes inzitten die je roetfilter kunnen vervuilen. Je kunt het beste kiezen voor Diesel van een bekend merk, die hebben toegevoegde stoffen die je helpen het roetfilter te beschermen.

  • Verwijder het roetfilter niet voor langere periodes

Om kosten te besparen maken sommige mensen de keuze om het roetfilter volledig te verwijderen. De gedachte is dat het de prestaties van de auto niet verbeterd en alleen maar in de weg zit. Wat ze echter vergeten is dat het illegaal is om het roetfilter te verwijderen en de auto hiermee niet door de APK-keuring komt.

Reiniging van het roetfilter uitbesteden

Ondanks dat het mogelijk is om zelf het roetfilter te reinigen is het beter om dit uit te besteden aan een professional. Doordat je zelf aan de slag gaat kun je eenvoudig meer schade aanrichten dan de situatie verhelpen. Zeker als je gebruikmaakt van goedkope producten die overal verkrijgbaar zijn. Voor de beste reiniging is het dan ook verstandig om een erkende garage in te schakelen die je hierbij kan helpen.

Wil je het roetfilter professioneel laten reinigen dan zal de garage de volgende stappen doorlopen:

  1. Allereerst zal de garage een diagnose maken van het roetfilter. Het filter wordt aangesloten op een computer om zo een live-datameting te maken. Uitwendige schade is namelijk eenvoudig zichtbaar, maar om de interne schade of vervuiling te beoordelen is deze meting nodig.
  2. De auto zal omhoog gebracht worden zodat een monteur onder de auto kan komen om het roetfilter te demonteren van de auto.
  3. Nu het roetfilter verwijderd is kan de garage visueel beter zien hoe sterk verontreinigd het filter is. Dit is belangrijk om na het proces te zien wat het verschil is en of de regeneratie effect heeft gehad.
  4. De roetfilter wordt in een speciale oven geplaatst die ontworpen is om roetfilters te laten regenereren. De oven wordt gestart zodat het regeneratieproces kan plaatsvinden en de roetdeeltjes die nog in de filter zitten zo heet worden dat ze veranderen in as dat makkelijk uit de roetfilter gaat.
  5. Na het regenereren in de oven wordt het filter doorgeblazen in een cabine die vacuüm getrokken wordt. Dit is om de roetdeeltjes die nu in as zijn veranderd te verwijderen uit de filter.
  6. Met verschillende lichttechnieken en fysieke controles wordt gekeken of daadwerkelijk al het roet en as verwijderd is uit de filter.
  7. Een goede garage maakt na het regenereren van de roetfilter een rapport op met alle benodigde gegevens.
  8. Na de rapportage wordt de roetfilter teruggeplaatst onder de auto.
  9. Voordat de auto teruggaat naar de eigenaar wordt nogmaals een diagnose gemaakt met datameting om te kijken wat het verschil is met de beginsituatie.
  10. Na de datameting wordt de rapportage en het eindresultaat besproken met de eigenaar van de auto en de auto opgeleverd.

Maak een bewuste keuze

Denk voordat je zelf je roetfilter gaat reinigen goed na over de keuze die je maakt. Het lijkt een eenvoudige en goedkope oplossing, maar in veel gevallen is goedkoop duurkoop. Dat geldt ook voor het reinigen of vervangen van een roetfilter. Professionals weten precies hoe een roetfilter werkt en hoe ze die het beste kunnen reinigen zodat je auto nog lang meegaat.

Plaats een reactie