Roetfilter BMW reinigen

Hoe reinig je het roetfilter van een BMW

Alle nieuwere auto’s hebben een roetfilter om de uitstoot van schadelijke emissies zoveel mogelijk te beperken. Ook BMW’s hebben dergelijke filters. Roetfilters moeten gemiddeld na 100.000 tot 150.000 kilometer gereinigd worden. Hoe je dat doet bij een BMW, lees je hier.

Wat is een roetfilter

Een roetfilter is een behuizing met daarin een raatvormig filter dat roetdeeltjes vasthoudt. Dat zijn de deeltjes die vrijkomen nadat de brandstof door de motor verbrand wordt. Omdat brandstof nooit volledig verbrand ontstaan roetdeeltjes, deze deeltjes zijn kankerverwekkend als ze ingeademd worden door mensen. Daarnaast zijn de deeltjes niet goed voor het milieu. De roetfilter houdt de deeltjes tegen en er zal een regenereringsproces plaatsvinden. Tijdens dit proces wordt er extra brandstof in de filter gespoten waardoor de temperatuur oploopt en de roetdeeltjes veranderen in as dat wel kan ontsnappen.

Wanneer het roetfilter van een BMW reinigen

Het roetfilter kan verstopt raken met roet als het regeneratieproces niet, of niet goed werkt. Als het goed is gaat er dan een waarschuwingslampje branden op je dashboard. Als het lampje aan gaat, is het zaak om direct actie te ondernemen want als je er niet op tijd bij bent gaat de filter stuk. De kosten voor het vervangen van een roetfilter kan oplopen tot rond de 1500 euro. Als je het filter professioneel laat schoonmaken kost dit een paar honderd euro en doe je het zelf met de roetfilter reiniger dan kost het slechts een paar tientjes.

Het roetfilter van een BMW reinigen

We raden aan om het roetfilter van je BMW door een gespecialiseerde dealer te laten reinigen. Reinig je de filter zelf en weet je niet goed wat je doet dan kan het tot gevolg hebben dat de filter kapot gaat. Uiteindelijk is dit duurder dan wanneer je de filter professioneel laat reinigen.

Zelf reinigen

Wil je het filter van je BMW toch zelf reinigen dan kan dat op een paar manieren. Een eenvoudige manier is om een roetfilter reiniger te gebruiken. Dit is een vloeistof die je (afhankelijk van het soort reiniger) voor het tanken toevoegt aan de brandstoftank. De vloeistof zorgt er dan voor dat het regeneratieproces alsnog op gang wordt gebracht.

Zelf regenereren

Je kunt er ook voor kiezen om zelf het regeneratieproces op gang te brengen. Zeker voor mensen die vaak korte ritjes rijden is het slim om dit af en toe te doen. Dit proces werkt als volgt:

  1. Vul je tank met minimaal 20 liter benzine of zorgt dat hij minimaal voor een kwart is gevuld.
  2. Zoek een stuk weg uit waar je voor langere periode minimaal 65 kilometer per uur kan blijven rijden.
  3. Rijdt gedurende 15 minuten tot een half uur minimaal 65 kilometer per uur. De temperatuur in de roetfilter zal dan voldoende oplopen om het regeneratieproces op gang te brengen.
  4. Als het dashboard lampje brandde dan zou het na ongeveer 15 minuten weer uit moeten gaan. De regeneratie is dan succesvol.
  5. Werkt dit proces niet, zoek dan professionele hulp.

Plaats een reactie