Wat is een NOx sensor?

Nox sensor

De NOx sensor is een onderdeel in de uitlaat. Samen met de NOx opslagkatalysator zorgt deze sensor ervoor de uitstoot van schadelijke NOx gassen aanzienlijk te verminderen.

De verzamelnaam van deze gassen is stikstofoxide. Onderstaand vind je een overzicht van welke gassen daartoe behoren:

• Stikstofmonoxide (NO)
• Stikstofdioxide (NO2)
• Stikstoftrioxide (NO3)
• Distikstofmonoxide (N2O)
• Distikstoftrioxide (N2O3)
• Distikstoftetraoxide (N2O4)
• Distikstofpentaoxide (N2O5)

Deze stoffen ontstaan bij elke vorm van verbranding op een extreem hoge temperatuur zoals ook het geval is in een verbrandingsmotor. Wanneer je diesel met benzine vergelijkt, komt het erop neer dat een dieselauto meer NOx produceert, dit omdat er een hogere druk en dus ook een hogere temperatuur plaatsvindt bij de verbranding.

Hoe werkt de NOx sensor?

Een NOx sensor heeft twee kamers. In de eerste kamer wordt het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen op 10 ppm gehouden door middel van een pompstroom. In de tweede kamer wordt het stikstof en zuurstof gescheiden. Dit scheiden noem je de NOx-reactie.

Directe brandstofinjectie

Tegenwoordig zien we dat fabrikanten steeds vaker kiezen voor een motor met een directe brandstofinjectie. Dit komt omdat deze motoren zuiniger en vooral milieuvriendelijker zijn.

Bij dit soort motoren is het ontbrandingsmengsel meestal ‘arm’. Dit houdt in dat er in verhouding meer lucht in de motor komt tijdens de verbranding. De uitstoot van NOx gassen is bij een motor met een ‘arm’ mengsel dan ook erg hoog.

Door, naast de gewone katalysator, een NOx opslagkatalysator te plaatsen in het uitlaatsysteem kan dit worden opgelost. In deze katalysator worden namelijk de NOx gassen opgeslagen. Door een ingebouwde sensor wordt er gemeten wanneer de katalysator verzadigd is. Op het moment dat dat gebeurt wordt er een signaal naar de ECU verstuurt zodat het regeneratieproces opgestart kan worden.

De Ecu zal dan met pauzes van een minuut ongeveer twee seconden lang de motor aansturen op een zogeheten ‘rijk’ mengsel. Dit brandstofmengsel is nodig om de chemische reactie in de opslagkatalysator te activeren. Op deze manier worden alle schadelijke NOx stoffen ontbonden en vervolgens uitgestoten in de vorm van CO2 en N2 gassen.

Bij chiptuning wordt de reactie van de ECU op de waardes van de NOx sensor aangepast. Hierdoor wordt er een nog efficiënter brandstofmengsel behaald als de standaard waardes. Lees meer over ecu chiptuning.

NOx sensor defect?

De NOx sensor is een heel gevoelige maar ook vrij dure sensor. Deze sensor gaat dan ook vaak kapot. De nadelen bij een kapotte NOx sensor zijn:

  • Het brandstofverbruik gaat tot wel 20% omhoog
  • De motor gaat in een noodloop
  • De auto zal gaan stotteren en haperen
  • Het motorlampje gaat branden en dit komt elke 400 kilometer terug
  • Het uitstoten van schadelijke gassen is hoger
  • Je auto zal niet meer door de APK-keuring komen

Door ervoor te zorgen dat het motormanagement deze sensor niet langer meer nodig heeft en hem dus volledig uit te schakelen kan dit probleem opgelost worden. Het motorlampje zal niet meer gaan branden en de auto gaat niet meer in een noodloop.

Ook kom je op deze manier veilig door de APK heen, mits er natuurlijk niets anders met je auto aan de hand is. Deze oplossing kan je aardig wat geld besparen, een nieuwe sensor kost namelijk rond de €500,-.

Klik hier voor info over het uitschakelen nox sensor

WhatsApp WhatsApp met mij