Wat is een voertuigidentificatienummer?

Een chassisnummer, ook wel framenummer of voertuigidentificatienummer (VIN) genoemd, is een unieke identificatiecode met 17 letters en cijfers die elk toegelaten wegvoertuig moet hebben.

Hierbij kun je denken aan auto’s, vrachtwagens en motorfietsen maar ook trailers, opleggers, motorscooters en speedbikes.

Waar vind ik voertuigidentificatienummer?

Deze code kun je vinden op meerdere plekken. Zo staat hij in het kentekenbewijs van je auto, maar ook onder de motorkap. Je vindt dan een sticker op een veerpoot waar hij op staat. Een andere mogelijkheid is dat er een sticker onder de laadvloer zit, waar het nummer op staat. Ook is het nummer bij sommige auto’s te vinden op de voorruit.

Chassisnummer kentekenbewijs

Chassisnummer op kentekenbewijs


Het chassisnummer van jouw auto is gekoppeld aan het kenteken, vandaar dat het chassisnummer ook in het kentekenbewijs te vinden is. Je mag dan ook niet zomaar een ander chassisnummer monteren zonder dat je daar de RDW van op de hoogte stelt. Door middel van dit nummer kan bijvoorbeeld een monteur exact zien welke onderdelen er in de auto gemonteerd zijn en wanneer de auto gemaakt is. Dit is handig voor wanneer er nieuwe onderdelen besteld moeten worden voor je auto. Je vindt het VIN op de achterkant van je kentekenbewijs, helemaal bovenaan.

Wettelijk verplicht

Het hebben van een chassisnummer is in Nederland wettelijk verplicht. Wereldwijd wordt deze identificatie door fabrikanten aangebracht. Het VIN bestaat sinds 1980 altijd uit 17 tekens, afgewisseld tussen letters en cijfers. De samenstelling hiervan is internationaal vastgesteld door de ISO 3779. In deze vaststelling valt te lezen dat het VIN moet worden opgebouwd uit drie groepen van tekens te weten:

1. WMI – World Manufacturer Identification – 3 tekens
2. VDS – Vehicle Description Section – 6 tekens
3. VIS – Vehicle Indicator Section – 8 tekens

Alle Latijnse hoofdletters mogen gebruikt worden in het VIN behalve de letters I, O en Q omdat dit voor verwarring kan zorgen met de cijfers 0 en 1.

De WMI-code is gekoppeld aan de naam van de fabrikant. Deze is internationaal. Er wordt streng toegekeken op het nauwkeurige gebruik van de WMI-code. Op de negende plek kan een controlecijfer of -letter staan en op de tiende plek het bouwjaar. Voor het bouwjaar zijn ook speciale codes. In 1980 zijn ze hiermee begonnen, dit jaar had dan ook code A. Vervolgens verschoof dit elk jaar, waarbij de I, O, Q en Z niet werden gebruikt. In 2001 begonnen ze met het cijfer 1 om vervolgens in 2010 weer bij A te beginnen.

Oldtimers

Maar hoe zit dat dan met oldtimers, hoor ik je denken. Een oldtimer hoeft wettelijk gezien niet te voldoen aan de huidige eisen die worden gesteld bij nieuwe voertuigen. Met andere woorden, wat in het bouwjaar niet verplicht was voor de auto hoeft er nu ook niet te zijn. Het kan wel gebeuren dat de keuringseisen worden verscherpt of aangepast.

Problemen met het chassisnummer van je auto

Je gaat er niet vanuit dat er iets gebeurt met je auto, maar het kan natuurlijk altijd. Het is dan ook mogelijk dat het VIN door bijvoorbeeld schade of veel roest niet meer leesbaar is, of helemaal verdwenen is. Wanneer dit zo is moet het nummer opnieuw worden ingeslagen. Het RDW is in Nederland de enige instantie die dit mag doen.

Voordat dit gebeurt vindt er eerst een identiteitsonderzoek plaats bij een keuringsstation van het RDW. Tijdens dit onderzoek gaat het erom dat het RDW kan vaststellen dat het VIN ook daadwerkelijk bij jouw auto hoort. Het is hierbij belangrijk dat je de auto laat zien zoals je hem gekocht hebt, wijzigingen aan de auto kunnen ervoor zorgen dat het RDW de auto niet vast kan stellen. Wanneer dit het geval is, wordt de registratie stopgezet en vervalt de tenaamstelling. Vanaf dat moment mag je dan niet meer met de auto rijden.

Hoe werkt dat onderzoek?

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je een afspraak maakt bij een RDW-keuringsstation voor het identiteitsonderzoek en het inslaan van het VIN. Je rijdt zelf met de auto naar het keuringsstation toe maar let op!

Dit mag je alleen doen wanneer het kenteken van je auto nog geldig is. Is dit niet het geval? Dan moet je een eendagskenteken aanvragen of het voertuig op een trailer vervoeren.

Vervolgens dien je eerst te betalen. De kosten voor het onderzoek bedragen €43,- en ook voor het opnieuw inslaan van het VIN betaal je dit bedrag. In totaal ben je dus €86,- kwijt.

Wanneer het onderzoek goedgekeurd is en het VIN opnieuw is ingeslagen krijg je binnen 5 werkdagen een bevestiging van deze wijziging. Heb je al een kentekenkaart, dan ontvang je geen nieuwe. Wanneer je nog geen kentekenbewijs hebt krijg je binnen 5 werkdagen een nieuwe opgestuurd. Ook ontvang je een dag later een brief met de tenaamstellingscode.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *