Roetfilter reinigen

Elke dieselauto die na 2006 geproduceerd heeft, is voorzien van een roetfilter die moet voorkomen dat schadelijke roetdeeltjes die ontstaan bij de verbranding van Diesel niet in het milieu belanden. Deze roetfilters raken als ze niet goed worden gebruikt verstopt, en soms is het zelfs zo erg dat ze vervangen moeten worden. Dat is een kostbare zaak, en het is dan ook beter om het roetfilter op tijd te reinigen om erger te voorkomen.


Wat is een roetfilter

Een roetfilter is zoals de naam al zegt een filter die roet uit de uitlaatgassen van de auto haalt. Een dergelijk filter voor een dieselauto wordt ook wel een DPF, Dieselpartikelfilter of Diesel Deeltjes Filter genoemd. De reden dat een dieselauto een roetfilter heeft is omdat bij de verbranding van Diesel altijd een beetje roet vrijkomt omdat Diesel nooit volledig verbrand. Deze roetdeeltjes zijn kankerverwekkend als je ze inademt.

Regenereren

Tijdens het autorijden worden de roetdeeltjes opgenomen in de filter van de auto. Na verloop van tijd raakt de filter steeds voller. Gelukkig is de filter op een bepaalde manier zelfreinigend. Na verloop van tijd zal de temperatuur in de filter verhoogd worden tot een temperatuur waarbij het roet verbrand in as. Dit as kan de filter wel verlaten.

Video: Roetfilter reinigen

Wanneer een roetfilter reinigen

Als je roetfilter zichzelf niet meer kan reinigen en vol raakt, zal er op je dashboard een lampje gaan branden. Dit lampje is een liggend rechthoekje met daarin bolletjes en buizen aan het begin en einde. Als je dit lampje ziet branden moet je direct het filter schoonmaken om erger te voorkomen. Maak je het niet schoon dan kan het volgende gebeuren:

  1. Je komt de APK-keuring niet door.
  2. Je moet mogelijk een nieuwe roetfilter plaatsen. Het vervangen van de roetfilter kost vaak tussen de 1000 en 1500 euro. Bovendien duurt vervangen vaak twee dagen.

Het is dus beter om je filter te reinigen dan om hem te vervangen en ermee te blijven lopen. Meestal is reiniging van de filter nodig tussen 100.000 en 150.000 km. Het reinigen van het filter kun je zelf doen of het laten uitbesteden. Er zijn meerdere methodes voor. We raden aan om dit altijd uit te laten voeren door een professional omdat het gaat om zeer specifieke zaken. Er zijn verschillende methodes om de filter te reinigen.

Methode 1 – Schoon branden

Als het schoon branden van de roetfilter of DFF als de beste optie wordt gezien zal de garage de filter eerst uitlezen met een datameting om te zien hoe het op dit moment gesteld is met de filter. Daarna zal de filter verwijderd worden en in een soort oven geplaatst worden. In deze open wordt de temperatuur opgevoerd naar minimaal 600 graden Celsius. Door deze hoge temperatuur zullen de roetdeeltjes in de filter wel verbranden en in as veranderen. Vervolgens wordt het filter in een vacuümkamer geplaatst worden waar het as uit de filter wordt gezogen. De filter is daarna weer schoon en kan weer terug geplaatst worden.

Methode 2 – Schoonspoelen

Een andere methode om de filter schoon te maken is om hem onder druk schoon te spoelen. Op allebei de uiteinden van de filter wordt zoveel druk gezet met vloeistof dat alle roetdeeltjes uit het filter komen. Zou je maar op een van de kanten druk zetten dan blijft de as gewoon zitten.

Methode 3 – DPF reiniger zelf gebruiken

Er zijn heel wat middeltjes op de markt die beloven dat ze je auto helpen om regenerering tot stand te brengen. Realiteit is echter vaak dat er toch veel deeltjes achterblijven en de filter alsnog stuk gaat.

Onderhoud van het roetfilter

Als het lichtje op het dashboard gaat branden moet je de filter direct reinigen, maar het is uiteraard beter om het roetfilter goed te onderhouden om te voorkomen dat de filter stuk gaat. Een van de belangrijkste dingen waar je rekening mee moet houden is je rijgedrag. We zetten hier een aantal dingen voor je op een rijtje die je kunt doen om slijtage aan het roetfilter te voorkomen.

  • Gebruik goede brandstof – Koop brandstof van bekende merken en niet van onbekende merken waarvan je niet zeker weet of die wel goed verbrand.
  • Rijd geen korte stukjes – Korte stukken rijden is funest voor je auto. Je auto ondervindt veel last van het feit dat je korte stukken rijdt omdat je auto dan niet goed opwarmt.
  • Probeer slechte wegen te voorkomen – Slechte of stoffige wegen kunnen ervoor zorgen dat brandstof niet optimaal verbrand. Het kan dus zorgen voor meer roet in je filter.

Plaats een reactie