Waar zit de EGR klep

EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Het is een systeem dat bestaat uit een EGR-koeler en EGR-klep. De klep zorgt ervoor dat uitlaatgassen weer terug naar de motor worden geleid zodat de temperatuur in de motor iets naar beneden gaat en er minder stikstof vrijkomt. Die stikstof is schadelijk voor het milieu, daarom eist de Europese wetgeving dat elke auto een EGR-klep heeft. EGR klep uitschakelen of reinigen?

Waar zit de EGR klep

De EGR klep is zowel bij een benzinemotor en dieselmotor te vinden vlakbij het uitlaatspruitstuk van de motor. Vanuit dit spruitstuk loopt een metalen buis naar de EGR-koeler. Die koeler zorg ervoor dat de uitlaatgassen een beetje afkoelen. Vanuit die koeler gaan de uitlaatgassen naar de EGR klep die de gassen weer bij de luchttoevoer brengt zodat ze samen de motor in kunnen stromen.

Er zijn twee systemen als het gaat om EGR, namelijk een systeem op hoge druk en op lage druk. Het systeem op lage druk heeft een langere leiding dan het systeem met hoge druk.

Hoe test je een EGR klep

Een handbediende vacuümpomp kan worden gebruikt als drukmeter om de vacuümtoevoer van de klep te controleren. Deze wordt aangesloten op de toevoerleiding van de EGR-klep. De huidige onderdruk wordt aangegeven terwijl de motor draait.

Wat doet de EGR klep

De EGR klep is onderdeel van het EGR systeem dat ervoor zorgt dat uitlaatgas gemengd wordt met de verse lucht die naar de motor stroomt. Door zuurstofarme gassen in de motor te laten zal de verbranding iets minder goed worden. Dit heeft als voordeel dat er minder stikstofdioxiden NOx worden aangemaakt. Het enige nadeel is dat er hierdoor meer roet vrijkomt, maar daarvoor heeft elke auto ook een roetfilter.

Plaats een reactie