Doorrijden met kapotte EGR klep, dit zijn de gevolgen!

De EGR (Exhaust Gas Recirculation) klep zorgt ervoor dat een klein deel van uitlaatgassen terug de motor instromen. Het idee hierachter is dat de verbranding daardoor minder goed plaatsvindt waardoor er minder stikstofdioxiden vrij komen. Het is dus met name een systeem om milieuvervuiling te voorkomen. Daardoor zou je kunnen denken dat je zonder problemen door kunt rijden met een kapotte EGR klep, maar is dat ook zo?

Voorkom problemen, laat het over aan de specialisten van Mijn Chiptuning: EGR klep, reinigen, vervangen of verwijderen

APK-keuring

Het EGR-systeem zorgt ervoor dat er minder stikstofoxiden in het milieu komen waardoor het volgens de Europese wet vereist is voor elke nieuwe auto die van de band rolt. Heeft je auto geen EGR-systeem dan komt hij niet door de jaarlijkse APK-keuring. Als je te maken krijgt met een kapotte EGR klep is het dus verstandig om die zo snel mogelijk te vervangen om aan de eisen te voldoen.

Wat als je toch doorrijd met een kapotte EGR klep

In principe is het mogelijk om door te rijden met een kapotte EGR klep, maar het is niet alleen verboden, het is ook niet goed voor je auto. De motor van je auto is namelijk ingesteld met inachtname dat de EGR klep werkt. Raakt die defect dan zal de werking van de motor ontregeld raken. De enige manier om dit op te lossen is om de computer opnieuw te installeren.

Mag je wettelijk doorrijden met een kapotte EGR?

Bij de verbranding van brandstof komen schadelijke stoffen vrij zoals koolmonoxide, stikstofoxiden en koolwaterstoffen. De Europese Unie heeft regelgeving opgesteld om te voorkomen dat er te veel van die schadelijke stoffen in het milieu komen. Daarom mag je met een kapotte EGR niet doorrijden.

Wat gebeurd er als de EGR klep kapot is?

Meestal veroorzaakt een vervuilde of kapotte EGR klep: Stotteren of haperen tijdens het rijden, Moeizaam starten en het motorlampje op je dashboard kan gaan branden.

2 gedachten over “Doorrijden met kapotte EGR klep, dit zijn de gevolgen!”

  1. ik heb een ibiza 12 diesel 2011 als ik 150 km aan een stuk rijd gaat gloei spiraal branden ,als ik dan even pauzeer is het controle lampje uit als ik dan weer 150 km rijd aan een stuk gaat het weer branden wat is hier de oorzaak van ? km stand is nu 150335 km , bij dagelijks gebruik zijn er geen problemen

    Beantwoorden

Plaats een reactie