Alles over de Gloeibougie

Gloeibougies zijn een belangrijk onderdeel van elke motor van een dieselauto. Het is een klein onderdeeltje die zeer belangrijk is bij het verbranden van diesel in de motor van de auto. Zonder gloeibougies zal je dieselmotor veel moeilijker, of helemaal niet starten. Wat gloeibougies zijn, waar je ze voor nodig hebt en wat je moet doen als ze defect of versleten zijn lees je hieronder. Verschil bougie in dieselmotor versus benzinemotor

Hoe weet je wanneer het tijd is om de gloeibougies te vervangen?

Helaas letten veel auto-eigenaren niet op de tekenen die verraden dat gloeibougies aan vervanging toe. Maar toch is het belangrijk want als je te lang wacht zullen de bougies defect gaan en zal het veel moeite kosten om je motor te starten.

Als het buiten warm is zul je er waarschijnlijk weinig of geen last van hebben, maar als het kouder wordt is de kans bijna nihil dat je motor aan gaat met gloeibougies die kapot zijn. Uiteraard zijn defecte gloeibougies makkelijk te herkennen omdat je motor niet start, maar er zijn ook een andere tekenen die aantonen dat er iets mis is met je gloeibougies, te weten:

  • Je verbruikt meer brandstof
  • De ontsteking duurt lang
  • Het is moeilijker om op te trekken
  • Het kost moeite om de motor te starten
  • Er kan meer rook uit de auto komen
  • Het motorstoringslampje gaat branden
  • Je hebt het gevoel dat de auto minder vermogen heeft

Gloeibougie vervangen

Als je gloeibougies verslijten is het slim om die zo snel mogelijk te vervangen om meer schade en meer kosten te voorkomen. Het is aan te raden om dit te laten doen bij een garage, maar je kunt er ook voor kiezen om het zelf te doen.

Kosten gloeibougies laten vervangen

Autogarages rekenen tussen de 100 en 200 euro voor het vervangen van gloeibougies. Uiteraard afhankelijk van hoeveel bougies er vervangen moeten worden. En welke kwaliteit bougies je kies.

Zelf gloeibougies vervangen in 6 stappen

Het gereedschap dat je nodig heeft om de bougies te vervangen is het volgende: Grote ratel, Kruipolie, Schroevendraaier, Vervangende gloeibougies.

Stap 1: Maak de accukabel los

Open de motorkap en maak de zwarte accukabel los. Gloeibougies gebruiken de volle 12 volt van de accu, dus dit is essentiële voor de veiligheid.

Stap 2: Verwijder de plastic beschermdelen die om de motor zitten

Verwijder alle plastic beschermdelen en hoesjes die om de motor zitten die de toegang tot de bougies kunnen belemmeren.

Stap 3: Verwijder de kabels van de bougies

bougiekabel

De bougies zitten in de cilinderkop van de motor, maak alle bougiekabels los. Hiervoor moet je verschillende moeren, bouten en klemmen los maken.

Stap 4: Verwijder de gloeibougies

Verwijder de gloeibougies met behulp van een ratel. Plaats de ratel op elke bougie en draai hem tegen de klok in. Het is niet verstandig om veel kracht te zetten want dan kan de bougie afbreken. Spuit wat kruipolie op het schroefdraad als het moeite kost om de

Stap 5: Plaats de nieuwe gloeibougies

Installeer de nieuwe gloeibougies, plaats ze met de hand en gebruik een sleutel om ze met de klok mee vast te zetten. Zorg ervoor dat je de bougies niet te vast aandraait, want dan kunnen ze breken.

Stap 6: Sluit de kabels en Accu weer aan

Sluit de gloeibougiekabels weer aan en gebruik een sleutel om de moeren, bouten of aansluitingen vast te zetten. Sluit je de accukabel aan en zet de motor aan om de nieuwe gloeibougies te testen.

Wat is een gloeibougie?

Laten we eerst kijken wat een gloeibougie is. Het is een onderdeel dat ook wel een gloeiplug of gloeistift wordt genoemd. Je vindt meerdere van dergelijke bougies in de motor van dieselauto’s.
Een gloeibougie is als het ware een verwarmingselement dat de brandstof en lucht die de motor in gaat verwarmt om een efficiënte brandstofverbranding in de motor te bevorderen. Door het verbranden van brandstof start de motor, zodat je er daadwerkelijk in kunt rijden. Een motor heeft verschillende cilinders en die hebben allemaal hun eigen gloeibougie.

Hoe ziet een gloeibougie eruit?

gloeibougie diesel motor

Een gloeibougie bevat een metalen buis waarin een verwarmingsspiraal zit. Die buis is gevuld met elektrisch isolerend keramisch poeder en is aan één kant verzegeld. Wanneer er stroom komt te staan op de gloeibougie dan zal het uiteinde binnen een paar seconden meer dan 1000 graden heet worden.

Hoe lang gaan gloeibougies mee?

Een gloeibougie gaat over het algemeen ongeveer 150.000 kilometer mee. Voor de meeste mensen betekent dat dus dat je je voorlopig geen zorgen hoeft te maken omdat het jaren kan duren voor dat gebeurd. In sommige gevallen zullen de bougies eerder kapot gaan. Dit gebeurt met name als je de motor vaak hard start of bougies hebt die van een slechte kwaliteit zijn.

Hoe werken gloeibougies?

In tegenstelling tot bougies in benzinemotoren moeten gloeibougies niet zelf ontbranden, ze hoeven alleen warm te worden. Als het buiten warm is zal de brandstof weinig hulp nodig hebben om te ontbranden. Maar als het koud weer is kost het veel meer moeite om diesel te ontsteken. Gloeibougies zijn als het ware een soort verwarming van de brandstof, het zorgt dat de brandstof op de juiste temperatuur komt zodat de motor zonder problemen kan starten.

Om op te starten wordt de lucht die binnenkomt samengeperst, vervolgens komen de zuigers omhoog waarna diesel in de verbrandingskamer van de motor wordt gespoten. Die brandstof vermengt zich vervolgens met de lucht waarna het verdampt en ontbrandt. Dit proces gaat zo snel dat het haast lijkt of al die handelingen gelijktijdig plaatsvinden.

Tijdens het opstarten van de motor komt de gloeibougie in drie fases, te weten:

Voorgloeien

In dit stadium warmen de gloeibougies op zodat ze klaar zijn om de motor te helpen met opstarten. Dit proces vindt al plaats voordat de bestuurder daadwerkelijk de motor start. Zodra je de sleutel een slag draait, begint dit proces.

Verwarmen

Als de gloeibougies voorverwarmd zijn zal het controlelichtje op het dashboard uitgaan, nu kun je de motor starten.

Nagloeien

Na het starten van de motor blijven de bougies nog een paar minuten warm zodat zeker is dat de verbranding gegarandeerd is. Meestal gaan ze weer uit als de koelvloeistof een temperatuur van minimaal 60 graden heeft bereikt.

Plaats een reactie