Stabilisatorstang porsche

Stabilisatorstang vervangen

De stabilisatorstang in je auto zorgt ervoor dat je auto, zoals het woord al zegt, stabiel blijft. Het zorgt ervoor dat je niet teveel overhelt in de bochten. Als de stabilisatorstang van jouw auto aan vervanging toe is zul je dat waarschijnlijk ook snel merken door het schommelen op de weg. Lees verder en ontdek de kenmerken van een versleten stabilisatorstang en hoe je hem moet vervangen. 

Wat is een stabilisatorstang?

Voordat we het gaan hebben over het vervangen van de stabilisatorstang, en de redenen waarom, is het handig om te weten wat het eigenlijk is. De stabilisatorstang is een massieve stalen staaf. Je vindt een dergelijke staaf in elke auto bij de voorwielen, sommige sportievere modellen hebben er ook één bij de achterwielen. De staaf is aan de zijkanten bevestigd aan de wielophanging en zorgt ervoor dat de auto niet teveel overhelt in de bochten. De werking van de veren blijft hierbij behouden. De krachten die er normaal gesproken voor zorgen dat je gaat overhellen worden door deze staaf verdeelt over beide wielen. Hierdoor ligt de auto beter op de weg en rijdt hij lekkerder, bovendien is het veiliger. 

hoe werkt stabilisatorstang

Slijtage aan de stabilisatorstang

De stabilisatorstang heeft in principe geen onderhoud nodig omdat het een massief geheel is. De stang wordt met koppelstangen en lagerbussen bevestigd aan de auto, deze kunnen wel slijten. Over het algemeen moeten die vervangen worden na 80.000 à 120.000 km. We hebben het hierbij over slijtage bij normaal gebruik. Rijdt je regelmatig over slecht wegdek of houdt je ervan om snel door bochten te rijden, dan kunnen deze onderdelen eerder slijten.

Hoe herken ik slijtage van de stabilisatorstang

Als de stabilisatorstang of de ophanging hiervan versleten raakt, kun je dit tijdens het rijden merken. Als één van deze problemen zich voordoet raden we aan de stabilisatorstang te controleren en eventueel te vervangen:

  • Minder stabiel in de bochten – Als je dagelijks in de auto rijdt merk je al snel verschillen. Als je het idee hebt dat de auto trager stabiliseert als je ermee door een bocht rijdt dan kan dit erop duiden dat de bussen van de stabilisatorstang vervangen moeten worden. Het kan ook voorkomen dat de auto begint te slingeren. Als de bussen eenmaal beginnen te slijten gaat het vrij snel, het is dan ook aan te raden ze direct te vervangen.
  • Rammelen – Als de rubbers en bussen verslijten kan dat aan de voorkant van de auto zorgen voor een rammelend en ploffend geluid. Als je dit geluid hoort, is het belangrijk om de stang direct na te kijken nadat je rustig naar huis of de garage bent gereden. 
  • Piepen – Een piepend geluid staat altijd voor direct metaal op metaal contact, en is dus geen goed teken. Als je er op tijd bij bent kan dit probleem waarschijnlijk verholpen worden door de bussen goed te smeren. 

Wat moet ik nu doen?

In alle gevallen is het aan te raden om de stabilisatorstang in ieder geval te controleren. Bij een rammelend geluid is dit het meest dringend. Zoals eerder gezegd zit het probleem waarschijnlijk niet in de stang zelf, maar in de bussen, rubbers, en stangen die de stabilisatorstang verbinden met de auto. Meestal komt het dus vooral neer op het vervangen of smeren van die onderdelen. 

Wanneer de stabilisatorstang vervangen?

Het komt zelden voor dat je de volledige stang moet vervangen, maar als je een ongeluk hebt gehad of er sprake is van ernstige corrosie kan dit alsnog voorkomen. De stang zelf kost maar een paar tientjes, maar de kosten voor de installatie zijn afhankelijk van het soort auto en stabilisatorstang die je hebt. De prijs voor de installatie zal ergens tussen de 50 euro en 300 euro liggen. 

Stabilisatorstang vervangen

Stabilisatorstang vervangen

Mocht de stabilisatorstang of de bussen aan vervanging toe zijn dan kun je die uiteraard laten vervangen. Het vervangen is in principe geen ingewikkelde klus dus als je een beetje handig bent, wat gereedschap hebt en de auto op blokken of een brug kunt zetten dan kun je het ook zelf. Hier volgt een stappenplan:

  1. Zet de auto op een brug – Of blokken, als je geen brug hebt. 
  2. Demonteer de wielen
  3. Maak de stang los bij de draagarmen
  4. Maak de stang los van de carrosserie – Dit zijn waarschijnlijk beugels met rubbers 
  5. Vervang de rubbers – Je kunt in sommige gevallen de oude rubbers gebruiken, maar omdat die sneller slijten dan de stang is het aan te raden ze meteen te vervangen. 
  6. Breng de nieuwe stabilisatorstang aan – Draai nog niet alles vast. Doe dit pas als de auto weer op de grond staat om wringen te voorkomen. 
  7. Je kunt weer op pad

Distributieriem vervangen? Lees hier onze guide

Als je al deze stappen volgt, kun je eenvoudig zelf je stabilisatiestang of onderdelen hiervan vervangen. We raden dit alleen aan als je redelijk handig bent, mocht dat niet het geval zijn dan raden we aan om de hulp in te roepen van een deskundige monteur. Dan kun je weer zo snel mogelijk veilig de weg op. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *