distributieriem vervangen ford

Distributieriem vervangen, Stap voor stap gids!

De distributieriem van je auto is een vitaal onderdeel voor de motor. Als de riem stuk is zal de motor niet meer functioneren. En erger nog, als de riem tijdens het rijden knapt kunnen de gevolgen catastrofaal zijn. Zorg daarom dat je de distributieriem op tijd vervangt. Je kunt ervoor kiezen om dit te laten doen door een deskundige of zelf aan de slag te gaan. Lees hierover hierna meer. 

Wat is een distributieriem

distributieriem auto

Om te weten wat je nu eigenlijk moet vervangen is het handig om te weten waar we het eigenlijk over hebben. De distributieriem is een rubberen riem met tanden die de nokkenas en krukas van de motor met elkaar verbindt. De riem heeft tanden die in de tanden van beide assen vallen zodat die op exact hetzelfde moment bewegen. De krukas zorgt dat de nokkenas in beweging komt. Deze regelt de verhouding van de inlaatkleppen en uitlaatkleppen in de cilinder.  

Meer over Distributieriem onderhoud en wanneer/hoe vervangen?

Waarom is het belangrijk om de riem tijdig te vervangen?

Heel simpel gezegd zal je auto niet rijden als je distributieriem stuk is. Maar de belangrijkste reden heeft te maken met de gevolgen als de riem knapt tijdens het rijden. Als de riem tijdens het rijden knap kan dit voor ernstige motorschade zorgen. De zuigers en kleppen van de motor komen dan tegen elkaar aan waardoor deze onderdelen, en vaak ook andere onderdelen van de motor stuk gaan. De schade aan de motor kan aanzienlijk zijn en soms zelfs onherstelbaar. Om dit te voorkomen is het belangrijk de riem tijdig te vervangen. 

Wanneer moet je de distributieriem vervangen

Voorkomen is beter dan genezen, daarom is het verstandig om de distributieriem te vervangen als je er 120.000 à 150.000 kilometer mee hebt gereden. De meeste garages helpen je hier aan herinneren tijdens een beurt of de APK-keuring. Mocht je een tweedehands auto willen aanschaffen vraag dan altijd naar het onderhoudsboekje om te weten of de distributieriem al is vervangen. Als er geen onderhoudsboekje is en de voormalige eigenaren je geen informatie kunnen geven, dan is het raadzaam om een monteur in te schakelen om je distributieriem te controleren. 

Slijtage aan de distributieriem 

In sommige gevallen kan het voorkomen dat de riem eerder verslijt. Bijvoorbeeld als je auto heel lang stil heeft gestaan. Het rubber van de riem droogt dan uit. Een andere reden voor vervroegde slijtage is het rijden van korte ritjes. De riem werkt het hardst tijdens het starten van de auto, bij korte ritjes slijt de riem dus harder.

Je kun slijtage van de distributieriem herkennen aan een aantal dingen. Bijvoorbeeld:

  • Een tikkend geluid in de motor
  • Een motor die niet start terwijl de startmotor wel aan gaat  
  • Een olielek bij de motor kan duiden op slijtage van de riem of spanrollen
  • Meer rook uit de uitlaat dan normaal kan duiden op slechte verbranding die veroorzaakt kan worden door het niet synchroon lopen van de krukas en nokkenas.

Het is in die gevallen verstandig om ernaar te kijken en te overwegen de distributieriem te vervangen. 

Kosten distributieriem vervangen

kosten distributieriem vervangen

Het laten vervangen van een distributieriem is een kostbare zaak. De prijs van de riem zelf begint bij 50 euro afhankelijk van het merk en type van de auto. Om te zorgen dat de riem lang mee gaat, kun je bovendien beter kiezen voor een riem van hoge kwaliteit. De werkelijke kosten liggen uiteindelijk een stuk hoger vanwege het aantal man-uren om de riem te installeren. De werkelijke prijs ligt dan ook tussen de 300 en 1.000 euro. 

Zelf de distributieriem vervangen

Het vervangen van de distributieriem is een heel secuur werkje. De band moet zo aangebracht zijn dat de nokkenas en krukas precies tegelijk bewegen. Gebeurt dat niet dan zorgt dit voor ernstige schade aan de motor. Het is daarom aan te raden om dit over te laten aan een ervaren monteur. Bovendien heb je een brug en speciaal gereedschap nodig. 

Maar, wil je toch zelf aan de slag, lees dan nu verder. 

Hoe vervang je een distributieriem 

  1. Koop een nieuwe distributieriem – Zorg dat je de riem koopt voordat je de oude verwijdert voor het geval je de juiste riem niet direct kunt vinden. Let er bij de aanschaf op dat de riem past bij jouw automerk, model, jaar en zelfs motortype. Sommige automerken hebben namelijk verschillende distributieriemen uitgebracht voor dezelfde automodellen in hetzelfde jaar. In veel gevallen is het ook handig om de metalen onderdelen rondom de riem te vervangen zoals de spanrol of meelooprol. Deze kun je vaak in een complete set kopen. 
  2. Koppel de accu los 
  3. Verwijder alle onderdelen die de weg naar de riem blokkeren 
  4. Verwijder de oude riem
  5. Vervang de spanrollen en looprollen – Vervang indien nodig ook de waterpomp.  
  6. Installeer de nieuwe distributieriem –  Doe dit precies zoals de oude en zorg dat de spanning ook gelijk is. 
  7. Start de motor – Laat de motor even lopen om te checken of de montage gelukt is.
  8. Plaats alle verwijderde onderdelen terug
  9. Je bent klaar om weer de weg op te gaan 

Houd er rekening mee dat er vele soorten distributieriemen zijn. Voor sommige riemen is het noodzakelijk om speciaal gereedschap te hebben. Controleer dit voordat je aan de klus begint en voor vervelende verrassingen komt te staan. 

Tot slot willen we nogmaals benadrukken dat het vervangen van een distributieriem gespecialiseerd werk is. Als je niet voldoende kennis en ervaring hebt raden we aan een monteur in te schakelen. Zo weet je zeker dat je auto je niet in de steek laat. 

distributieriem vervangen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *