Als autobezitter heb je vast wel eens gehoord van de distributieriem, en hoe vervelend en kostbaar het is als die stuk gaat. Maar wat is een distributieriem precies en waarom is die zo belangrijk voor je auto? En, nog belangrijker wanneer moet je hem vervangen om schade aan je auto te voorkomen. Lees verder om erachter te komen.
Inhoudsopgave
- Inhoudsopgave
- Wat is een distributieriem
- Hoe werkt de distributieriem
- Wanneer moet je de distributieriem vervangen
- Distributieketting onderhoud
- Wat kost het vervangen van een distributieriem?
- Wat als mijn distributieriem tijdens het rijden breekt
- Tot slot
Wat is een distributieriem
De distributieriem is een lange rubberen riem met rubberen tanden die onderdelen van de motor aansturen. De tanden vallen in de tanden van de nokkenas en krukas en zorgen ervoor dat ze beide op het juiste moment openen. In het Engels wordt de riem ´timing belt´ genoemd omdat de distributieriem ervoor zorgt dat de timing van de nokkenas en krukas synchroon lopen.
Hoe werkt de distributieriem
De distributieriem is een belangrijk en essentieel onderdeel van de motor, zonder deze riem zal de motor niet starten. Hier een korte uitleg. Brandstof wordt naar de motor van de auto gestuurd en hier verbrand. Daarbij komt er een sterke kracht vrij die ervoor zorgt dat de cilinders van de motor naar beneden worden gedrukt. Deze cilinders zitten met een stang aan de krukas vast, die hierdoor ook in beweging komt. De krukas is op zijn beurt met de distributieriem verbonden aan de nokkenas die hierdoor ook draait. De nokkenas zorgt ervoor dat lucht wordt aangevoerd en uitlaatgassen worden afgevoerd.
Wanneer moet je de distributieriem vervangen
Zoals je af kunt leiden uit de tekst hierboven is de distributieriem een zeer belangrijk onderdeel van de motor. Sterker nog, zonder distributieriem kom je geen centimeter vooruit. Een distributieriem gaat over het algemeen 120.000 à 150.000 kilometer mee en wordt dan meestal ook preventief vervangen. Als je een tweedehands auto koopt zonder onderhoudsboekje dan is het aan te raden om een garage te vragen de distributieriem te controleren.
Hoe merk je slijtage aan de distributieriem op?
Ondanks dat je de riem op het juiste moment vervangt en je auto goed onderhoud, kan het toch voorkomen dat je distributieriem vervangen moet worden. Het is daarom goed om te letten op eventuele tekenen van slijtage zodat je een monteur kunt inschakelen om er eens goed naar te kijken. Kenmerken van mogelijke slijtage aan de distributieriem zijn de volgende:
- Tikkend geluid motor – Als je een tikkend geluid hoort komen uit je motor, dan is de kans groot dat er iets mis is met de distributieriem, de assen lopen dan misschien niet helemaal gelijk. Het kan ook een teken zijn van lage oliedruk.
- Motor gaat niet aan – Als je distributieriem versleten is kan het zijn dat je wel de startmotor aan kunt zetten, maar niet de motor zelf. Hier is de distributieriem voor nodig, dus als die gebroken is of versleten zal de motor niet aan gaan
- Olielek vlakbij de motor – Als je een olielek ziet rondom je motor is de kans groot dat het komt van de distributieriem.
- Meer rook – Als er meer rook dan normaal uit je uitlaat komt dan kan dit te maken hebben met je distributieriem. Doordat hij versleten is lopen de assen misschien niet meer helemaal synchroon waardoor volledige verbranding niet mogelijk is en rook vrij komt.
Distributieketting onderhoud
Voordat je denkt dat je distributieriem vervangen moet worden is het handig om te weten dat er ook auto’s zijn die gebruik maken van een distributieketting. Deze gaan over het algemeen langer mee dan een riem en hebben nauwelijks onderhoud nodig. Het voordeel van een distributieriem is wel dat ze minder geluid maken, geen smering nodig hebben, en lichter zijn dan een distributieketting.
Check: Distributieriem vervangen, Stap voor stap gids!
Wat kost het vervangen van een distributieriem?
De prijs van een distributieriem begint bij 50 euro, maar daarmee ben je er nog niet. Omdat een distributieriem een belangrijk onderdeel is van de motor is het altijd verstandig om een nieuwe riem van hoge kwaliteit aan te schaffen. Daarnaast is het van groot belang dat de riem goed geïnstalleerd wordt zodat de nokassen en krukas op precies hetzelfde moment bewegen. De uiteindelijke kosten liggen dan ook aan het aantal uren, en aan het soort auto dat je hebt. Reken tussen de 300 à 1.000 euro.
Kan ik zelf mijn distributieriem vervangen?
Als je heel handig bent en heel veel gereedschap in huis hebt, is het mogelijk om zelf een distributieriem te vervangen. Tegenwoordig kun je ten slotte alles googelen en op YouTube bekijken. Maar, eerlijk gezegd raden we het niet aan. Het vervangen van een distributieriem is als een ‘openhartoperatie’. Er komt veel specialistische kennis bij kijken, en als je het niet goed doet kan dit catastrofale gevolgen hebben.
Wat als mijn distributieriem tijdens het rijden breekt
Als de distributieriem tijdens het rijden breekt, zal de motor niet langer werken. Erger nog, het kan ernstige motorschade opleveren. Als de riem breekt is de kans groot dat zuigers tegen geopende kleppen aanstoten met schade tot gevolg. Om deze kostbare situatie te voorkomen is het dan ook aan te raden om de distributieriem tijdig te vervangen.
Tot slot
We hebben beschreven wat een distributieriem is en wat het nut van die riem is voor jouw motor en auto. Luister goed naar je auto en houd eventuele olielekken in de gaten om te zorgen dat jouw auto je nooit in de steek laat.